Wednesday, March 30, 2011

Cintanya Dianggap Gila..

                                                                          Cerita 1                                                                        MUHAMMAD BIN AL-FADHAL bercrita katanya:

   Suatu peristiwa ,ketika berjalan bersama teman-teman,aq terlihat seorang pemuda terlentang di atas tanah ,sementara debu2 jalan mengotori seluruh pakaiannya..Pemuda itu merintih sedih ,hiba seperti menangis dalam dirinya ..Kelihatan ada sesuatu yang berat sedang menanggungnya..

   Aq datang kepadanya hendak mengambil tahu,sambil berkata kepada teman2ku,"wahai kawan!"Pintaku kepada teman2 yang berjalan bersama2ku tadi.."Mari kita dekati pemuda itu ,barangkali dia sedang sakit dan memerlukan bantuan kita!"..

  Salah seorang temanku berkata ,"mendengar daripada rintihannya ,dia tidak seperti sakit yang biasa ,tetapi dia seperti seorang yang sakit dilanda asmara sahaja..."

  "Benar katamu itu,"sokong teman yang lain .."Tengok dia menyebut hal2 yang sedang dicintainya ,kalau orang tidak tahu,mungkin dia dianggap gila.."

   Kami mendekati pemuda itu,dan ternyata dia seorang pemuda yang kurus kering ,berbaju kasar yang banyak tampal2nya .Dan melihat kami datang dan berkata,"oh,alangkah celakanya siapa yang telah merasakan kasih sayang tuhan ,namun tidak suka berbakti kepada-NYA!"..Pemuda itu mengulang-ulang kalimah itu terus-menerus sehingga pengsan..

  Aq mencubit teman2 yang memandang pemuda itu seraya berbisik,"Orang ini tidak gila .kerana orang gila tidak mencapai darjat seperti  ini."

  Apabila pemuda itu sedar semula,dia terus memerhatikan kami dan bertanya ,"Siapakah tuan2 ini?Mengapa tuan2 ada di sini.?"

  Kami melintasi di jalan itu,dan kami lihat saudara sedang terbaring kesakitan,lalu pengsan..Jadi kami datang untuk bertanya samada saudara memerlukan bantuan dairpada kami,"Aq menjawab pertanyaannya..

  "0h begitu."..katanya kepadaku.

  "Penyakit apakah yang sedang saudara rasakan,dan adakah saudara perlukan ubat?"aq bertanya lagi kepadanya ,dengan harapan aq mendapat sesuatu daripadanya..

 "Tuhan yang memberi penyakit ini kepadaku..Dan DIALAH yang memiliki ubatnya,namun DIA menganjurkan aq supaya menuruti nasihat-NYA.,"pemuda itu menerangkan..

   "DIA memerintahkan supaya aq menuruti segala pemerintahan-NYA dan menjauhi segala larangan-NYA ,selalu mendekatkan diri kepada-NYA,bertahajud di malam hari ,sementara manusia lain berada dalam kegelapan .."Pemuda menjelaskan kepada aq panjang lebar..

   Kemudian pemuda itu menangis ,dan kami pun turut bersedih dan menangis bersama2-nya..

  "Anakku !aq berkata."Saat ini kami adalah tamumu,oleh itu kami memohon doa daripadamu.."

  "Tidak ,aq tidak tergolong dalam kumpulan orang2 yang patut diminta doa daripadanya..Aq tidak punya apa2 kelebihan.,"jawabnya

   Aq terus memaksa dan bersumpah tidak mahu bergerak dari tempat itu melainkan selepas mendapat doa daripadanya ..Akhirnya dia bersetuju..

  "Baiklah,"katanya.."Semoga ALLAH SWT melimpahkan kemaafan-NYA kepada kamu sekalian ,memberi syurga sebagai tempat tinggal yang abadi,dan selalulah mengingati maut setiap saat walau dalam hati."

  Kami pun berpisah dengannya ..Kami benar2 takjub kepadanya,juga atas segala nasihatnya.Semoga nasihat itu tersemat kukuh di hati kami..

  Inilah keadaan seseorang yang benar2 cinta kepada ALLAH SWT..Tetapi bagaimana pula kita ni??yang sihat2??segar bugar??dan tidak menghadapi sebarang penyakit..??Bukankah ALLAH selalu menyeru supaya kita mendekati-NYA walhal kita selalu menjauhi-NYA?Mengapa kita tegar berbuat begitu?Sampai bilakah kita harus mensia2kan umur kita,yang semakin hari semakin berkurangan itu??...


  "YA ALLAH!AMPUNILAH DOSA2 KAMI ,AMPUNKANLAH SEGALA SALAH DAN KESILAPAN KAMI,DAN BERILAH KAMI PERTOLONGAN UNTUK SENANTIASA BERBAKTI KE HADRAT MU...AMIN..AMIN..AMIN.."

No comments:

Post a Comment