Friday, April 29, 2011

Umpama Segengam Garam~

Seorang guru sufi menemui muridnya yang asyik termenung dan berwajah murung..Guru sufi tersenyum apabila mendengar masalah yang diceritakan muridnya..

"Nah ! ambil segelas air dan bubuh segenggam garam !"arah si guru sufi,


si murid pun mengikut arahan gurunya dan memasukkan segenggam garam..


"cuba minum sedikit !"arah si guru sufi..


wajah murid itu mencebik setelah minum air masin itu..


"fuhh..!!masin..!!tekak mual..!!"jawab si murid..


Peliknya guru sufi itu hanya tersenyum sambil ketawa..Si murid tadi masih hairan ,mengapa gurunya menyuruh meminum air garam .."nak,sekarang mari ikut cikgu ke tasik"


"lemparkan garam itu ke tasik!"arah si guru sufi .Muridnya segera mengikut arahan.


"sekarang cuba minum air tasik ni..!"arah si guru lagi.Muridnya menengkupkan kedua belah tangannya ke mulutnya.."air segar sungguh!"kata si murid lagi..


"masih terasa garam seperti air dalam gelas tadi?"tanya gurunya..
si murid menggiling-gilingkan kepalanya..


"segala masalah hidup ini umpama segenggam garam..banyaknya masalah hidup sudah dikadarkan oleh ALLAH sesuai dengn diri seseorang..tiada seornag manusia waiman seorang nabi terlepas dari penderitaan dan masalah hidup.."kata gurunya.


"tapi,penderitaan yang di amali bergantung pada besarnya kalbu{hati}yang menampungnya..jadi..nak,supaya tidak rasa menderita,berhentilah menjadi gelas ..jadilah kalbu dalam dadamu sebesar tasik.."




nak tambah sikit :jika seseorang manusia tu jarang ditimpa ujian..maka..wat la medicial check up..{muhasab diri }balik..adanya ujian. adalah kerana ILLAHI sayang kat kita..so..renung2kan..untk diri sendiri n saudara se islam..







No comments:

Post a Comment